Lars Pettersson, Fundament Film Stockholm VD
Gunnar Carlsson, Anagram Sverige
Emelie Rosenqvist, Sveriges Radio Drama
Joel Pettersson, Sophie Smirnakos, Vera Adler Bojsten, Salomonsson Agency
Malin Söderlund, Unlimited Stories
Mycket kan man säga om mig men ingen kan beskylla mig för att vara överdrivet praktisk. Tvärtom har jag varit väldigt luststyrd i hela mitt liv och alltid litat blint till min magkänsla, oavsett var den har tagit mig. Det här är särskilt sant när det gäller skrivandet och det är något jag är väldigt tacksam för idag.
Under skoltiden däremot, när jag växte upp, var det mög att inte kunna hålla mig lite mer till en rak linje. Jag avskydde skolarbetena med sina rätt och fel svar som bara uppmuntrade mig till revolt, likt elstängslet för en obstinat ko; ett hinder som bara måste forceras på dess väg till frihet.
Så vad gör en sådan som mig när skoluppgiften är formulerad såhär:
”Skriv om något du älskar eller vill fördjupa dig i som rör manusskrivande, film och kreativa processer”.
Det är så skamlöst fritt att det enda sättet att demonstrera sin särart är att trotsigt stå kvar i hagen.
Mitt bidrag till den här boken kommer således att bli något så pragmatiskt som en kartläggning av film och Tv-branschen - den värld vi Alma-elever nu träder in i - baserad på vad beslutsfattarna på produktionsbolag, kanaler och agenturer går igång på och söker.
Magkänsla i all ära men det skadar inte med en liten knuff i rätt riktning.
Jag mejlade 63 personer och fick nio svar. Stort tack ni som tog er tid. Det betyder förstås mycket.
LARS PETTERSSON
Fundament Film Stockholm
VD, Exekutiv Producent
lars@fundamentfilm.se
Jag vill bli fångad av historien och karaktärerna. Jag vill känna att jag måste läsa vidare och sen att det måste bara göras. Känner jag inte det så vill jag inte jobba med det. Det är ofta flera år av i princip gratis-arbete som producent innan ett projekt eventuellt blir av. För att orka den tiden så måste jag verkligen älska det.
Utöver kommentaren ovan så undrar jag Hur ser rättighets-situationen ut? Kommer projektet med villkor av något slag? Har projektet "bränts" hos några finansiärer? Jag undviker science fiction och historiska kostymdramer. Det engagerar mig sällan och är dyrare att producera.
Jag föredrar psykologisk drama/långfilm.
"30 grader i februari", "Flickan Mamman Demonerna", "Mattemorden"
Har inte sett tre utländska tv-serier från i år som jag tycker om. Långfilm: Aretah Franklin-filmen. (annars gillar jag t ex "Homeland" för modet att behandla en så svår nutida fråga på ett så bra sätt)
Det beror helt på författaren och vår kontakt. Det går inte riktigt att beskriva men generellt så läser jag och kommenterar. Jag har ingen ambition att bli skapare.
Går inte att mäta. Beror helt på vilket engagemang manuset väcker.
Det finns alltid behov av bra texter. Om det är från nya författare eller inte är inte så avgörande. Jag lyssnar ibland på readings på t ex Biskops Arnö eller ser STDH:s visningar.
Att försöka bygga relationer med producenter långsiktigt. Dvs hitta mötesplatser och möjligheter att prata med producenter. Att vara uthållig. Inte sälja oavbrutet utan bygga relation.
Jonas Åkerlund, min gamla kompanjon fick ofta frågan hur man blir en så bra klippare. Han svarade alltid, "genom att känna det som att man bara måste klippa ännu mer".
GUNNAR CARLSSON
Anagram Sverige
Ansvarig utveckling
gunnar.carlsson@anagram.se
Starka karaktärer.
Kvalitet och möjlighet att få finansierat.
Nej.
Väldigt involverade i processen.
Problemet är inte om vi är villiga att pröva nya författare - det är vill vi! - utan vad beställarna tycker. De är de som styr.
Stort behov.
Skriv och se till att träffa producenter. Skriv inte hela manus. Tio sidor är ok så länge det visar på att du kan hantera plot, karaktär och dialog.
ISABEL NYLUND
SF Studios
Film Development Lead
Utvecklingsansvarig för långfilm
isabel.nylund@sfstudios.se
Enkelt uttryckt: originalitet och "pitchighet". Att idén och premissen är tydligt formulerad gör oftast att hjärnan spinner igång av nyfikenhet. Projekt som väcker en tydlig känsla.
Premissens bärkraft, upphovsperson och dennes vision, att vi känner att SF Studios är rätt produktionsbolag att förvalta och utveckla projektet. Att det finns en tydlig idé om vem som ska se filmen och att det finns en öppenhet kring projektet, dvs bra grogrund för samarbete./p>
Nej. Men när det kommer till långfilm tittar vi efter projekt som vi upplever har potential att nå ut till en bred publik.
Jag svarar från långfilmssidan och det är svårt att välja bara tre. Men kör på: En man som heter Ove, Bamse, Borg/McEnroe för att visa på diversiteten i det vi gör.
Euphoria – briljant och nära berättat, formstarkt och vågat. Fleabag – för att det är straight up genialt. Marvelous Mrs. Maisel – Sjukt underhållande, känslosamt och underfundingt samtidigt som det ger en ny blick på en epok och arena.
Vi arbetar väldigt tätt med våra författare. Men hur pass involverade vi är kreativt och på vilket sätt skiljer sig från projekt till projekt och författare till författare, beroende på hur behovet för just det projektet ser ut – men ambitionen är alltid att vara väldigt nära processen och tillsammans med författaren/na arbeta för att nå visionen.
Väldigt villiga skulle jag säga. Men det förutsätter förstås att det finns ett (gärna flera) manus att läsa som ger en bild av hur författaren ifråga skriver. Men det beror också mycket på projektet, då författaren inte sällan är en viktigt del av hur vi kommunicerar kring visionen för filmen, förutsätter det att det är en författare som etablerat sig och sin stil. Men överlag jobbar vi gärna med nya författare.
Det finns det absolut. Jag skulle säga att de flesta hittar vi via manusutbildningarna , branschevents och allmänt word of mouth. Om någon är grym sprider det sig snabbt!
Förutom att skriva mycket – ha ett eller flera projekt att visa upp som visar på vem du är som författare och hur du skriver. Var en jävel på att ta feedback och att implementera den, utan att mista integriteten i visionen. Lär känna många andra manusförfattare, producenter och regissörer, var generös med idéer. Min erfarenhet är att delar man med sig så får man tillbaka. Det skadar inte att vara en person som folk tycker att det är kul och enkelt att arbeta med. Knepig kan man kanske kosta på sig att vara när man är mer etablerad :)
Älska processen över allt! Ha flera grejer på gång samtidigt. Förbered er på många set-backs och att lägga år av brinnande arbete på projekt som i slutändan kanske aldrig blir av. Se det som en naturlig del av yrket. Då kan det vara bra att känna andra manusförfattare så att man kan ses och dricka öl och gråta/garva åt eländet för att sen kasta sig upp på sadeln igen!
SAFA SAFIYARI
SVT
Ansvar för målgruppen 0 - 18
safa.safiyari@svt.se
Relevans för respektive målgrupp.
Viktigast är personerna bakom projektet.
Allt för alla.
UG, klassen, Mello.
Friends för dess tidlösa relevans o höga kvalite på manus. Spy för dess skildring av samhälle på ett spännande sätt. Dawn Wall för dess otroliga dramaturgiska grepp.
Vi är ett producerande bolag med mycket kompetens.
Det varierar men ambitionen är en balans mellan nya o etablerade.
Absolut. Vet ej.
Ha mycket koll vad som respektive målgrupp upplever som relevant.
EMELIE ROSENQVIST
Sveriges Radio Drama
Producent, Exekutiv Producent
Ansvar för formaten P3 Serie och Ufopodden i P3
emelie.rosenqvist@sr.se
Spänning, tydlig premiss, tydlig ljudbild, draman som passar för serieformat, intrig som bär på många vändpunkter och cliffar. Ett "direkt tilltal" , "autentisk ljudbild". Beroendeframkallande lyssning. Bra slut. Bra dialog!
Premissen, karaktärerna, - identifikation, fördjupning, trovärdighet, målgruppstänk, tillgänglighet, tematiken - slår den an hos våra lyssnare? samtiden. Vilka hörs? Vad berättar vi om de som hörs? Är det intressant för vår målgrupp? Finns teman / karaktärer som går att identifiera sig med utifrån tänkt målgrupp? Finns något nytt i det här som vi inte har hört tidigare?
P3 serie: Spänning för poddslukare - ( unga vuxna - vi söker nå de som kanske också lyssnar på P3 dokumentär, Creepypodden) Ufopodden i P3: Spänning för de som gillar storytelling - rakare enklare berättat. Med mystiska , övernaturliga inslag. Dokumentär fiktion.
Sviten, De dödas Röster, "Ufopodden i P3 : Norrskensdimman"
Sharp Objects - otroligt bra klippt, spel och obehaglig tematik. En huvudkaraktär som inte är rakt igenom sympatisk. Väldigt bra manus, en stark thriller, med en kvinnlig protagonist, där man lär känna henne samtidigt som hon lär känna sig själv. Vackert, suggestivt och otäckt. Big little lies - Spännande miljö och kombination av relation, humor och thriller byggt på kvinnliga välspelade karaktärer och deras relationer. En ny arena som porträtteras som vi inte riktigt sett förut. Killing Eve - feministisk spionthriller med en kvinnlig mördande psykopat i huvudrollen, och ett stort mått humor. Uppfriskande!
Vi jobbar i en steg -för - steg beställningsprocess. Där vi är med och utvecklar ide och manus från pitch till färdiga avsnitt. Vi ger feedback efter varje steg och SR har final cut.
Eftersom vi enbart jobbar med stora produktioner : 8 x 30 min i P3 - serieformatet, jobbar vi oftast med etablerade manusförfattare. Men om en unik ide och vision kommer till oss som passar vårt uppdrag kan vi tex utveckla steg för steg tillsammans med en erfaren manusredaktör som vi tillsätter el liknande. Det beror också på materialet vi får levererat och vilken nivå det håller. När det gäller ufopodden , bygger det på fristående avsnitt så där kan vi ta strörre risker, det är ett tydligare format, och vi kan beställa ett avsnitt i taget.
Absolut, vi söker alltid bra manus, och därmed bra nya manusförfattare. Ibland letar vi författare i tex krimlitteraturen, som får samarbeta med manusredaktör, ibland går vi direkt till manusförfattare som kanske gjort något i samma genre som vi är intresserade av.
Ha koll på sin omvärld för att hitta ämnen och tematik, lyssna in trender i ljudberättande, lyssna på det vi redan gör och inspireras av det. Tänka ljudet i fokus. ( Att skriva för film / teater är inte detsamma som att skriva för ljud) Att vara öppen för feedback och samarbete.
Pitcha gärna ideer med vår pitchmall https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=5226&artikel=7049921 - hellre än att skicka in färdiga manus! Då har ni större förutsättning. Håll koll på vad vi redan gör!
MAGNUS GUSTAFSSON
Jarowskij
CCO
Utveckling av nya programidéer och format för i huvudsak den svenska marknaden
magnus.gustafsson@jarowskij.se
En tydlig och lätt förklarad premiss & starka känslor.
Idén/konceptet, Unikiteten, Upphovsmän, Möjlig kanal/kund/tablåbehov i paritet med produktionskostnad.
Solsidan, Vår Tid är nu och Svartsjön.
Vi skulle gärna jobba med nya författare... däremot så kräver våra kunder ofta etablerade pennor som garant.
Efterfrågan är stor och vi hittar ofta nya författare genom de regissörer och manusförfattare som vi har i huset. Det pågår en ständig jakt på nya idéer och historier.
Förstå hela branschen/marknaden och gör analysen - Varför behövs serien och vilka är den för? Vad gör den unik? Skriv eller adaptera manus utifrån trender & svenska budgetar.
Ge inte upp! - Allt är tid, talang och tajming.
ANNIKA SUCKSDORFF
SF Studios
Filmchef Sverige
annika.sucksdorff@sfstudios.se
Publikpotential på bio.
Kreativ höjd, theatricality.
Nej men familj och barn har historiskt sett haft starkt fokus.
En man som heter Ove Bamse Borg vs McEnroe.
A marriage story Unbelievable Game of Thrones.
Individuellt. Men vi försöker vara aktiva med den saken.
Vi vill och behöver det. Förutsättningen är att hen är begåvad och att det känns bra att jobba med hen. Och att man har en gemensam vision i projektet med författare-regissör-producent.
Ja. Läsning, möten och rekommendationer.
Manners, hålla tidtabeller, tydlighet, pålitlighet. Flit.
Ni är grymma!
JOEL PETTERSSON, SOPHIE SMIRNAKOS, VERA ADLER BOJSTEN
Salomonsson Agency
Film & TV Agent
joel@salomonssonagency.com
sophie@salomonssonagency.com
vera@salomonssonagency.com
Kvalitet, och något som skiljer sig från annat i samma genre. Att bli fångad av storyn och fastna för karaktärerna.
Hur efterfrågan ser ut, kvalitet, men även hur manusförfattaren skulle vara att samarbeta med.
Våra manusförfattare jobbar främst med TV-serier och långfilmer som format, men ingen specifik genre eller målgrupp.
Fleabag S2 - Hur de lyckades arbeta med den fjärde väggen Unbelievable - Autenticiteten, gillade att man fick följa offret mer än vanligt och samspelet mellan de två poliserna Succession S2 - Bra uppföljning på en stark första säsong, komplexa karaktärer som man älskhatar, välskriven dialog.
Det varierar beroende på hur pass involverade klienten vill att vi ska vara.
Vi satsar ofta på nya talanger. Där vi ser potential är vi inte rädda att gå in, vi tänker alltid långsiktigt.
Ja, vi ser att det finns ett behov av nya manusförfattare. Följer utbildningar, har koll på marknaden, får tips från andra i branschen.
Inte ha för bråttom. Viktigt att författaren lär sig hantverket, får god erfarenhet och låter det ta tid. Ju mer etablerad man blir i branschen desto tydligare blir det också vilka man föredrar att jobba med och eventuellt kan ta sina originalidéer till.
MALIN SÖDERLUND
Unlimited Stories
Producera film och tv-drama
malin@unlimitedstories.se
Att det ska kunna bli en "större" film, nå stor publik på bio.
Långfilm på bio.
Sune vs Sune, En del av mitt hjärta, Monky.
Vi har nära samarbete med författaren, med i hela processen fram till färdig film. Läser och dikterar, träffas och stöter och blöter manuset innan det ska filmas samt fortsätter med manusprocessen under inspelning.
Inte så sugen på att arbeta med nya författare som huvudförfattare på ett sort projekt, behöver ha personer som kan driva själva med det däremot finns all möjlighet för nya författare att komma in bredvid i processen.
Vi läser och läser och läser manus. Tittar på film och tv och behöver de manusutbildningar som finns när det pitchas projekt osv.
Att analysera sin filmidé och se om det finns en marknad för den hos det bolag man vill jobba med. Olika bolag gör olika slags filmer så det gäller att jobba med rätt producent/bolag beroende på din film(-idé).
Leta upp en producent som du tycker har gjort såna filmer som du vill göra och försöka skapa ett samarbete.